mandag 14. mars 2011

Beste bildet




Tema: striper

- Hva er ideen?
Ideen er å få frem stripene i nettinggjerdet ved hjelp av skyggen som solen lagde
- Hvordan er komposisjonen?
Hodet til søsteren min her nederst i høyre hjørne, noe som danner det gylne snitt. Nettinggjerdet som skiller oss fra jernbanelinjen får drastiske skygger fra solen, og skyggene lander på ansiktet
- Hvordan er lyset?
Dagslys. Søsteren min ser rett mot lyset, og solen lager skygger på nettinggjerdet
- Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
ISO: 100
Blender: f/11
Lukker: 1/160 sek
- Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Jeg har lagd bildet om til svart/hvitt og gjort kontrastene større. Dette valgte jeg å gjøre fordi jeg syns det gjorde stripene/skyggene fra gjerdet mer synlige og mer drastiske.

Jeg fant også ut at hvis jeg bare gjør farger og kontraster sterkere uten å lage det om til svart/hvitt, er det gråtoner og svart i bildet, sammen med komplementær fargene blå og oransje. Noe som også gjør bildet interessant. men siden bildet skulle representere striper, valgte jeg å ha det i svart/hvitt
- Hva har jeg lært?
Skygger kan bli veldig kule

Hvorfor beste bildet?
Jeg valgte dette bildet som beste bildet fordi jeg syns det var veldig kult, veldig spennende og sto veldig til temaet. Jeg syns også modellens blikk og ansiktsuttrykk gjorde bildet interessant. For det ser ut som hun lengter etter noe på den andre siden.

2 kommentarer:

  1. jeg liker måten du bruker gjentakelsene av stripene i gjerdet og skyggene på ansiktet til modellen, som et element for å få frem striper i bildet ditt.

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder! Jeg liker måten du har variert bruken av farger i bildet.

    SvarSlett