tirsdag 25. januar 2011

Photoshop

I dag jobbet vi litt med photoshop. Det var hovedsaklig to ting vi skulle lære.




  1. Lære å jobbe med layers (lag). Legge to bilder oppå hverandre, for så å bruke opacity til å "blande"/gjøre det øverste bildet gjennomsiktig.
  2. Kopiere hovedbildet/bakgrunnen og gjøre det øverste bildet svart/hvitt. Deretter lager vi en mask (maske) i det øverste bildet. Når vi så bruker verktøyet brush i bildet kan vi bytte på hvilket av lagene som skal vise. Vi skulle lage et svart/hvitt bildet med f.eks blå øyne, eller rød munn i.


1: Svart/hvitt
Her er et bilde av meg og en venninne. Her er fremgangsmåten min:

  1. Kopiere bakgrunnen/hovedbildet
  2. Bruke image - adjustments - gradient map --> for å gjøre bildet svart hvitt
  3. Lage en maske (mask) i den kopierte bakgrunnen
  4. Bruke brush tool til å "blande lagene", gå mellom lagene

2: Opacity
Fremgangsmåten min:

  1. Legge to bilder oppå hverandre
  2. Være i det øverste laget/layeren og bruke opacity verktøyet til å "blande" bildene sammen (gjøre det øverste bildet gjennomsiktig)

Jeg har jobbet med denne teknikken før, å tenkte derfor at jeg skulle ta med noen av de bildene. Her har jeg ikke jobbet med svart/hvitt, men med mange forskjellige lag.





På det siste bildet har jeg først tatt et bildet av området uten at Jenny er på bildet, deretter la hun seg på en oppblåsbar madrass. Etter å ha tatt bildene oppå hverandre, fjernet jeg den oppblåsbare madrassen.




Jeg har også klart og tulle bort de originale bildene mine. Men hvis jeg kommer over dem skal jeg legge dem inn her.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar