mandag 2. mai 2011

Selvvalgt tema

I den aller siste oppgaven vi fikk i trykk og foto kunne vi velge mellom å ta ti bilder innenfor fem kategorier, som vi har gjort mange ganger før, eller så kunne vi velge ett tema selv å ta fem til ti bilder med det selvvalgte temaet.



Egendefinert oppgave:
Du skriver en disposisjon over hvordan du vil bruke tiden og hva innholdet skal være.
Du leverer en serie på minimum fem foto over et tema. Skissen leveres til godkjenning innen 28.mars.



Jeg valgte å velge ett tema selv, og temaet mitt ble Barn. Jeg tenkte da at jeg ville fokusere på hovedtrekkene som er tydelige hos barn. Øynene ville jeg at skulle komme godt frem, men også gjerne tennene. Tennene til en seks åring som nettopp har mistet fortennene, tennene til en ni åring som nettopp har fått fortennene igjen, eller en baby uten tenner. 


Jeg valgte også fort ut hvilken unger jeg ville ta bilder av. Så var det bare å høre med alle foreldrene om jeg fikk lov til å ta bilder å legge dem ut her. Heldigvis var ikke dette et problem for noen.


Jeg har brukt speilrefleks kameraet mitt Sony a300 på alle bildene.


Jeg har redigert de fleste bildene ganske likt. 








Jeg har brukt: 

Brithness/Contrast
Jeg pleier å ta kontrasten litt ned, og lysstyrken litt opp


Levels
Dette verktøyet bruker jeg for å danne kontraster. Jeg bruker å ta den svarte til høyre, så må jeg se hvordan det blir - enten om jeg tar den grå til venstre eller høyre. Lyset (den hvite) pleier jeg egentlig ikke å gjøre så mye med.




Hue/Saturation
Her bruker jeg Saturation til å gjøre bildet litt varmere, eller å gjøre bildet litt matt, noe jeg syns kan gjøre bildet ganske fascinerende.

Unsharpen mask
Her setter jeg Amount på 500%, og Threshold på 0. Deretter styrer jeg radiusen som det passer meg.


Jeg har ikke lært noe spesielt om hvert bilde, men av denne oppgaven lærte jeg at ved å bruke unsharpen tool, kan me gjøre et uklart bilde klart. dette fungerer veldig godt for å få frem den ekstra lille glansen i øynene
 - Jeg bruker unsharpen mask for å gjøre bilde skarpere, men så bruker jeg history brush 
til å gjøre alt i bildet slik det var før jeg brukte unsharpen mask - bortsett fra øynene som jeg ville ha skarpe.




Her kommer de åtte bildene jeg har valgt å ha med.



Edith
9 år

Bilde 1

 Hva er ideen?
Her er igjen ideen om et lurt barne smil. Øynene kommer også godt frem, og det samme gjør skinn beina.
Hvordan er komposisjonen?
I dette bildet er motivet midtstilt, noe jeg syns fungerer bra. Ideen var jo som sagt å få frem ansiktstrekk. Men også i dette bildet kan man se en antydning til gylne snitt siden Edith har hodet litt på skakke. 
Hvordan er lyset?
Igjen utendørs, med myke skygger.
Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Iso: 100
Blender: f/6.3
Lukker: 1/100
Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Jeg har brukt alle verktøyene ovenfor, men hovedsaklig lagt på mer kontrasten og brukt unsharpen tool på øynene




Sofie
8 år


Bilde 2

Hva er ideen?
Ideen var som sagt å få frem typiske barne trekk i ansiktet til barna jeg tok bilder av. Her ser du Sofie 8 år med ett lurt smil. Du ser veldig godt skinnbeina som lages pga smilet, og hele ansiktet hennes er veldig barnslig. 
Hvordan er komposisjonen?
På dette bildet har jeg ikke fokusert på det gyldne snitt. Hele ansiktet hennes er midt i bildet. Jeg syns dette fungerer fint i dette bildet. Man får se hele ansiktet hennes, men siden håret ligger på den ene siden ser det ut som at bildet har litt av det gylne snitt i seg fordi om at motivet er midtstilt.
Hvordan er lyset?
Bildet er tatt ute i dagslys, og det er skygge over halve ansiktet
Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Iso: 100
Blender: f/6.3
Lukker. 1/125Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Her har jeg som sagt brukt brithness/contrast, Levels, Hue Saturation og Unsharpen tool. her har jeg brukt Saturation for å gjøre fargene litt matte.


Bilde 3

Hva er ideen?
Ideen er det samme som bildet over, men her å få frem øynene enda litt mer. Måten jeg har tatt bildet på gjør at hun ikke ser like barnslig ut, men litt mer veslevoksen ut. Noe som også er typisk for barn i den alderen.
Hvordan er komposisjonen?
Her har jeg bevisst fokusert på det gylne snitt. Halve ansiktet hennes dekker halve bilde, og resten av bildet er uklart grønt gress.
Hvordan er lyset?
Lyset er også her dagslys, og hun har ikke noen veldig definerte skygger i ansiktet.
Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Iso: 100
Blender: f/6.3
Lukker: 1/125
Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Her har jeg brukt alt som er nevnt over. Men jeg har brukt Saturation til å gjøre bildet ganske matt, deretter gått over med history brush for å gjøre den grønne bakgrunnen og de grønne øynene hennes til sin naturlige farge. Dette gjør bildet ganske spennende, selv om jenta ender opp med å se litt blek ut.


Maja
6 år

Bilde 4
Hva er ideen?
Her var ideen å få frem prege en seks åring får når de mister fortennene. Du ser også at hun har begynt å få litt av den ene igjen.
Hvordan er komposisjonen?
Egentlig ganske lik som det forrige bildet ved at halve ansiktet strekker seg over halve bildet. Men på dette bildet har jeg fått med begge øynene og hele munnen.
Hvordan er lyset?
Bildet er også her tatt ute, og er da dagslys. Men på dette bildet er det mer skygger involvert. Lyset kommer fra den venstre siden.
Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Iso: 100
Blender: f/7.1
Lukker: 1/125
Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Her har jeg igjen brukt de samme verktøyene som over, men i stedet for å gjøre bildet matt, har jeg beholdt fargene og gjort bildene lysere.



Morten
3 år

Bilde 5

 Hva er ideen?
Denne lille gutten på 3 1/2 år har store knall blå øyne og helt blondt hår, noe som gjør ham veldig uskyldig. I smilet hans kan man se de små hvite melketennene, som gjør barnepreget over han enda mer tydelig.
Hvordan er komposisjonen?
Hele ansiktet hans er med, men litt av hodet beveger seg ut av bildet. det gylne snitt komer også her godt frem. Han ser opp på kameraet, og smiler et sjenert smil. 
Hvordan er lyset?
Dette bildet er også tatt utendørs, men i motsetning til bildene ovenfor er dette tatt i skyggen. Dette kan du se på de myke skyggene over hele ansiktet.
Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Iso: 320
Blender: f/5.6
Lukker: 1/100
Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Jeg har brukt verktøyene nevnt ovenfor. jeg har hovedsaklig gjort kontrastene i bildet sterkere, og brukt unsharpen tool til øynene.




Julie
10 mnd


Bilde 6

Hva er ideen?
Få frem sjarmen til en baby. Man kan ofte tenke at man ser hele personligheten til en så liten unge gjennom ansiktet og spesielt øynene.
Hvordan er komposisjonen?
Det gylne snitt er også her brukt. Hodet er vendt mot høyre.
Hvordan er lyset?
Dette bildet er tatt innendørs, og er altså vanlig lamper. Men det var også veldig store vinduer som slapp lyset fra utsiden godt inn.
Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Iso: 3200
Blender: f/36
Lukker: 1/40
Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Brukt alle verktøyene ovenfor. Fokusert på kontrast og unsharpen tool. Fargene er gjort litt mattere, dette for å få øynene litt mer frem. Jeg har også gjort gulvet rundt Julie lysere. Dette for å få henne bedre frem.



Bilde 7

Hva er ideen?
Søtt baby bilde. Uskyldig.
Hvordan er komposisjonen?
Gylne snitt nok en gang. Julie ser opp mot venstre i bildet. Lyset utenfra har gjort at gulvet er blitt så lyst at det ser ut som om vi er inne i et fotostudio.
Hvordan er lyset?
Samme som bildet ovenfor. Innendørs, men store vinduer.
Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Iso: 250
Blender: f/5.6
Lukker: 1/125
Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Brukt alle verktøyene ovenfor, men hovedsaklig brukt unsharpen tool på øynene, og ellers gjort bildet lysere.




Bilde 8 - Beste bilde

Hva er ideen?
Få frem hvordan et så lite barn oppfører seg, noe som er typisk for babyer. I dette tilfellet lysten til å smake på alt.
Hvordan er komposisjonen?
Igjen er gyldne snitt brukt. Bildet fokuserer på den ene siden av bildet.
Hvordan er lyset?
Som ovenfor - innendørs med store vinduer
Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Iso: 160
Blender: f/5.6
Lukker: 1/100
Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Brukt verktøyene ovenfor. Gjort fargene sterkere, brukt unsharpen på øynene, og økt kontrastene.

Jeg vil si dette er det beste bildet mitt denne gangen. Dette fordi jeg liker hvordan den sterke fargen av den oransje appelsinen viser godt igjen i bildet. Og fordi bildet viser hvordan en baby er. Både det at hun vil smake på appelsinen for å forstå hva det er, men også kjønnheten over bildet. Babyen ser utrolig kjønn ut, og øynene kommer godt frem. Jeg syns også lys og skygger er fine.


1 kommentar: